Wednesday 15 February 2012

Hargai air untuk kehidupan lestari



Air adalah keperluan penting untuk hidup. Bayangkan hidup anda tanpa air? Namun tidak semua, air digunakan oleh manusia. Air perlu dijaga dan dirawat agar selamat diminum.Air adalah prasyarat penting untuk hidup serta sumber penting untuk ekonomi. Ia juga memainkan peranan penting dalam kitaran iklim peraturan.  

Air dan iklim dan sentiasa berkait rapat. Hal ini disebabkan air bersih adalah sumber yang terhad dan berharga yang perlu bagi mengekalkan kehidupan, memastikan kebajikan sosial dan kemakmuran ekonomi yang mampan, dan kesihatan ekosistem.

          Tekanan air terhadap sumber air telah meningkat kerana pertumbuhan penduduk dengan pembandaran segera sebagai perkembangan ekonomi dan sosial yang telah berubah gaya hidup
Pencemaran air, terutamanya disebabkan oleh kebocoran kumbahan dan buangan kimia, telah membuat air bersih komoditi yang jarang dan berharga. Oleh itu, perlindungan sumber air adalah salah satu keutamaan perlindungan alam sekitar di seluruh dunia.
 
Berikut adalah beberapa fakta utama tentang air:
  •  Kurang daripada 2% daripada bekalan air di dunia adalah air bersih.
  •   Menggunakan pancuran air (shower) ketika mandi dapat menjimatkan air dunia dalam seminggu untuk membuat 1,000 cawan teh.
  • Alat penyiram taman menggunakan air sama banyak dengan keluarga 4 ahli keluarga dalam setengah jam sehari.

Tahukah Anda?
Permintaan bekalan air semakin meningkat sejajar dengan pertambahan penduduk. Namun sumbar air mentah semakin berkurangan akibat pemusnahan kawasan tadahan air, pencemaran sungai, kemarau dan pembalakan haram. Ini menyebabakan kuantiti air mentah berkurangan dan kuantiti air mentah berkurangan dan kuantitinya tercemar, dan seterusnya mengakibatkan kos rawatan air yang lebih tinggi.

Apa yang Anda Boleh Lakukan?
Kita harus bertindak melindungi kawasan tadahan air dan sumber air mentah agar dapat menikmati bekalan air yang berterusan pada masa kini dan generasi yang akan datang. Antara tindakan yang boleh kita lakukan ialah;
  • Jangan cemarkan sungai dengan sampah sarap, bahan buangan kimia dan minyak enjin terpakai.
  • Gunakan jenis detergen atau sabun yang boleh dibiodegradasikan.
  • Kekalkan kehijauan alam flora.
  • Laporkan kegiatan pembalakan haram, pencemaran sungai dan sebagainya. 

 Sumber rujukan :
  1. http://eco-schools.wwf.org.my/index.cfm?&menuid=10
  2. http://www.samb.com.my/v1/index.php/bm/pusat-pembelajaran/kesedaran-awam/sumber-air-yang-bersih                                                                                                                                                                      
    Disediakan oleh: Hafizah Fateen 

No comments:

Post a Comment